Skip to main content

Hej hej!

Al helemaal gewend en zowaar bijna al een echte Zweed, moet ik vandaag toch helaas alweer gaan genieten van mijn laatste dagje hier. Afscheid nemen is nooit leuk, en ik geloof dat ik hier dan ook een leerpunt heb gevonden voor de komende vier maanden. Gelukkig maar dat ik niet elke keer afscheid hoef te nemen van Wouter :). Maar voor ik afscheid ga nemen, eerst natuurlijk een update over Stockholm! Want wat is het hier gaaf, en dit is nog maar het begin!

Wouter en ik hebben de eerste paar dagen vooral heel veel genoten van het samenzijn en lekker gechillt. Eindelijk heb ik dan Wouters ‘paleisje’ hier kunnen bewonderen, zijn vrienden kunnen ontmoeten en zijn SUPER mooie en leuke woonplaats mogen bekijken. Wouter heeft me vol trots Stockholm laten zien, want hij is hier al aardig wegwijs geworden! Ik heb kennis mogen maken met het super mooie, schattige en TE leuke Gamla Stan (the old town van Stockholm), de mooie metrostations, we hebben vanaf het uitkijk punt genoten van de kou en het mooie uitzicht over heel Stockholm en we passen ons uiteraard heel goed aan aan Zweedse tradities en genieten zo vaak als we kunnen van heerlijke fika’s (heerlijke koffie drinken met iets lekkers erbij).

In de eerste week had Wouters studievriend (vanuit Nederland) ook zijn vriendin op bezoek, dus zijn we met zijn vieren twee dagen op pad geweest. We hebben HET aquarium van Stockholm bezocht (dat nog kleiner is dan het aquarium bij ons in Blijdorp), maar ach het was gezellig en we hebben veel gelachen om alle lachende roggen. We hebben kennis gemaakt met niet al te aardige Slowaakse Zweden en zijn heerlijk uiteten geweest.

Eigenlijk begon in onze tweede week het echte sightseeing pas, toen waren we weer een beetje opgeladen en ik was toch wel benieuwd naar alle dingen die ik in de gidsjes las over Stockholm. We hebben onze wandelschoenen aangedaan en alle energie verzameld en hebben het imposante stadshuset (Stadhuis) bekeken, genoten van het uitzicht overal, we zijn naar Skansen (openlucht museum en dierentuin) geweest, naar het Tekniska museet waar een ‘game on’ tentoonstelling was en waar je ongeveer 100 games kon uitproberen op eeuwen oude spelcomputers, we hebben het Olympische stadion (uit 1912 bekeken!), de stadsbibliotheek en we hebben heerlijk door de Zweedse bossen gewandeld.

In het laatste weekend was Wouters verjaardag (8 maart), en hoe leuk is dit: Ook zijn ouders kwamen hiervoor speciaal naar Stockholm! Voor Wouters verjaardag zijn Wouter en ik samen in een glazen bolletje de ENORME Ericsson globe opgegaan (de skyview) en hadden we een GEWELDIG uitzicht over HEEL Stockholm. We hebben als een malle cupcakes staan bakken (voor z’n feestje) en hebben heerlijk gegeten met Wouters ouders. Na het eten moesten we snel weer door naar huis, want we hadden een feestje! Wouters Nederlandse studievrienden die ook hier zitten waren van de partij, maar ook nog een paar Fransen en een Zweed. Hoe leuk is dat en hoe goed is dit voor mijn Engels? 😉 We hebben lekker (poepieduur) bier gedronken en beerpong gedaan. Ik heb wel gemerkt dat hoe meer ik drink, hoe beter ik wordt in het beerpongen, haha!

De laatste dagen hier hebben we dus opgetrokken met Wouters ouders, want die blijven hier ook tot morgen en dan vliegen we samen terug naar Nederland. We hebben met zijn vieren een hele mooie boottocht gemaakt naar de Archipelago (de scherenkust van Stockholm met meer dan 30.000 kleine eilandjes), we zijn heerlijk uiteten geweest en hebben maandag een bezoek gebracht aan het Vasa museet. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een hekel heb aan geschiedenis, en dat musea ook veel concentratie kosten, maar echt dit museum was ZO gaaf!

Een heel klein beetje achtergrond info: De Vasa is een in 1625 gebouwd oorlogsschip. in 1628 wilde het schip zijn eerste tocht gaan maken, maar na 20 meter varen zonk het (faal!). Het schip heeft 300 jaar in de harbor van Stockholm op de bodem gelegen. Doordat het water hier brak was (zout en zoet) en er veel zwavel aanwezig was in het water, werd het schip niet aangetast en kon het 300 jaar later alsnog worden opgetakeld en geborgen in het huidige Vasa museum. Men wat is dit schip groot, imposant en echt super interessant om er meer over te lezen en horen (een echte aanrader voor iedereen die naar Stockholm gaat!).

Vandaag, het laatste dagje, sluiten we af door een bezoek aan het royal palace waar ik hoop misschien de wisseling van de wacht nog te kunnen spotten. Het is ook hier weer stralend weer, dus we gaan vanmiddag ook nog even lekker fietsen door Djurgarden. We gaan vanavond afsluiten (en daarmee ook mijn eerste bestemming) met een typisch Zweeds diner, gemaakt door een Zweed: namelijk ‘älg’ ook wel ‘moose’ of ook wel ‘eland’! Ik ben heel benieuwd! En ga nu eerst lekker een ontbijtje op bed maken voor Wouter;-)

Hej d̴! (oeps volgens mij is het een beetje een lang verhaal geworden, sorry Рik moet nog een beetje leren hoe ik het best een blog kan schrijven:P, hopelijk vinden jullie het wel leuk om te lezen:) xxx)